------------------------------------
HVB_hat.png
------------------------------------
Népszámlálás 2022
------------------------------------

Lovasoknak

Lovasoknak - Galambos Sándor kovács és hintókészítő mester

Lovasoknak - Galambos Sándor kovács és hintókészítő mester

Galambos Sándor ismert kovács- és hintókészítő mester családjával Békés megye 900 éves településén, Füzesgyarmaton él. Szécsi József füzesgyarmati kocsigyártó mestertől tanulta a szakma alapjait a híres Járműkészítő és Javító Ipari Szövetkezetben. Mára Ő az egyetlen kovácsmester Magyarországon, aki a hintógyártáshoz megfelelő végzettséggel rendelkezik és szakmájában dolgozik.

 

Elérhetőségek

 

Cím: 5525 Füzesgyarmat, Ady Endre utca 64. és Baross utca 1/1.
Telefon: 06/30-383-5920, 06/66-491-693, 06/66-490-219
E-mail: galambossandor@mail.globonet.hu

Weboldal: www.galamboshintok.hu

 

Galambos Sándor
Hintók készítése, lovak
Telefon: 06/30-983-4075

 

Galambos Sándorné
Lovasház, táborozás
Telefon: 06/30-383-5920

 

Galambos Nándor
Lovak, lovaglás, sétakocsikázás
Telefon: 06/30-819-0088

 

Galambos Rita
Táborozás, lovasnapok
Telefon: 06/30-819-0868

 

A Galambos család

 

Galambos Sándor hintókészítő mester

Galambos Sándor hintókészítő mester

 

A Galambos család - Balról: Galambos Sándor, Galambos Sándorné Magdolna asszony, leányuk Galambos Rita, és fiuk Galambos Nándor

A Galambos család - Balról: Galambos Sándor, Galambos Sándorné Magdolna asszony, leányuk Galambos Rita, és fiuk Galambos Nándor

 

Egy kis történelem

 

1980-ban saját műhelyt nyitott és attól kezdve a hazai fogathajtókon és lovasgazdákon kívül Európa legtöbb országában, sőt Kenyában is ismerik és elismerik a füzesgyarmati mester által készített kocsikat!

 

2002-ben igényesen kialakított új telepre költözött a Galambos műhely, ahol egy bemutató terem is látogatható.

 

A Galambos-család és a lovassportok

 

A Galambos család vállalkozása mellett a lovas sport elkötelezettje. A családfő a Galambos csapat kapitánya is egyben, hisz fia, Nándor a Kettesfogathajtó Magyar Válogatott tagja, aki első Világbajnokságán 2009-ben Kecskeméten az előkelő első harmadban fejezte be a versenyzést. Magdolna asszony a csapat mindenese, manager, szurkoló egyben. Rita versenybíróként és műsorközlőként dolgozik a fogathajtó versenyeken, jelenleg azonban kislányával nézőként és szurkolóként van jelen a versenyeken, férje Gábor szintén fogathajtó.

A Galambos csapat tagjai a magyar fogathajtók hűséges szurkolói a világbajnokságokon is.

 

A hintók története

 

A hintó magyar és nem francia találmány! Ugyanis, a világon az első hintót Kocs (Komárom vm) helységben készítették a XIII. században. S ezt kocsinak, hintakocsinak nevezték! Azért nevezték hintakocsinak, mert a rugózás (meghajlított faívek) hintázó, ringó mozgást adott a kocsiszekrénynek. Az íjak és számszeríjak miatt őseink igen jól ismerték és sokféleképpen kihasználták a fa rugalmasságát. (Nem véletlen, hogy egy íjas nép találta fel a hintót.) Az sem véletlen, hogy a hintó elnevezés lépett a kocsi helyébe, ugyanis a hintó, (hintázó kocsi) jellemzőbb megnevezés, mint a kocsi. Ugyanis, sokkal lényegesebb tulajdonsága az, hogy hintázik, mint az, hogy hol készítették. Ugyanis, ez egyszerre utal a használatra (nem ráz, hanem ringat, tehát kényelmes) és a szerkezeti, lényeges eltérésre. Ami a megkülönböztetésére, méghozzá lényegi megkülönböztetésére alkalmas. Az a lényeges eltérés más négy fakerékkel felszerelt járgányhoz képest, hogy a hintó rugózó, ringató, hintázó szerkezettel van ellátva.

 

S ha volt és van elnevezésünk a hintóra - sőt mi találtuk fel azt - akkor ugyan miért kellett volna még egyet, "Batard' - "nehezebb hintó" tartalommal átvennünk? Még maguk franciák sem használtak külön szót a "nehéz hintóra", pedig egy idő után szinte tobzódtak a legkülönfélébb hintók gyártásában. Továbbá, négy - hintóra használt szavukból kettő német eredetű.

 

Egész gyermekkoromat vidéken töltöttem és igen sokféle hintót láttam, de mindre - könnyűre, nehézre, egyszerűre, cifrára - csak azt mondták, hintó. Ugyanis, semmi jelentősége nem volt megkülönböztetni azokat egymástól. A nem lényegbeli megkülönböztetést többnyire jelzőkkel oldja meg legtöbb nyelv, így a magyar is: díszes hintó, cifra hintó, kis hintó, nagy hintó, könnyű hintó, nehéz hintó stb. Másrészt, a batár szót kizárólag hatalmas, nehéz, vaskos (8-10 m hosszú, 2-3 m magas) (ba)társzekerekre mondták, amiket csak négy vagy hat testes igásló tudott elhúzni! De hintóra sohasem!

 

Az, hogy költők, írók a rím vagy a jó hangzás kedvéért a batárt használták hintó értelemben, meglehet. De ez önmagában semmit nem bizonyít. Ez - a puszta (tények és érvek nélküli) írásbeli forrásokra is igaz. Gondoljuk csak meg, szavaink és maga az egész magyar nyelv több-százéves írásbeli mellőzöttség ellenére maradt fenn. Ezért a sokkal kevésbé régi "nehéz hintó" jelentésnek még inkább meg kellett volna jelennie és maradnia a népnyelvben. De ott még csak nyoma sincs! A "pillangós batár"-t is csak a mesében használták, de ott is inkább, olyan pici, apró, kocsit jelentett, amit még a pillangók is el tudtak húzni. Továbbá, ez inkább jelkép, a légiesség, a képzelet szárnyán való repülést érzékeltette. Valamint, a kiemelést, a hangsúlyozást, ami a batár súlyossága és a pillangó könnyűsége közötti kontraszt keltett. S csak az újkori mesékben, mert addigra már a batár eredeti jelentése elhomályosult. Pontosabban, csak annyi maradt meg belőle, hogy egy igen nehéz szekér, kocsi.

 

A franciában a hintóra a XVIII, sz.-ig a carrosse volt használatos, azóta pedig a caléche, berline ill. landau szavakat használják. A batard jelentése pedig fattyú, elfajult, korcs, kevert, hamis, silány. Másrészt, francia forrásokban még csak utalás sincs arra, hogy a batard szónak ilyen egyedi jelentése lenne. A franciához lényegesen közelebbi angolban a hintó coach, az állítólagos közvetítő németben pedig Kutsche. Ráadásul, mindkét szó (coach, Kutsche) a magyar kocsi szóból származik!

 

Képek a műhelyben készülő hintókról

 

Galambos hintó_1Galambos hintó_2

 

Galambos hintó_3Galambos hintó_4

 

 

 

A Galambos Udvarház

 

A Galambos Udvarház Füzesgyarmaton az Ady Endre utca 64 szám alatt található a fürdőtől 700 méterre, csendes, de aszfaltozott utcában. Az udvarház egész évben várja vendégeit és eredeti vidéki környezetben nyújt pihenési, kikapcsolódási lehetőséget számukra.

A portán található nádtetős parasztházban egy négy ágyas és egy két ágyas szoba található, míg az istálló fölött egy négy ágyas szoba fürdőszobával.

 

Az udvaron 30 akácfa árnyékában lehetőség van szalonnasütésre, bográcsolásra.
Az istállóban és karámban 8-10 ló található, így lehetőség van lovaglásra és sétakocsikázásra is. Nyáron vállaljuk gyerekek táboroztatását a falusi életmód megismertetésével.

 

Képek az udvarházról

 

Az udvarház épületei

 

Az udvarház épületei

Az udvarház épületei

 

Az udvar és a kert

Az udvar és a kert

 

A pihenő padok a kertben

A pihenő padok a kertben

 

Az istálló épülete előtt

Az istálló épülete előtt

 

A Galambos-műhelyben látogatható bemutatóterem is van

 

A legkeresettebbek a díszhintók, a jártató kocsik, maraton kocsik és sétakocsik. A műhelyben nemcsak új kocsik készülnek, hanem felújítást is vállalnak. Igényes, precíz kivitelezésben, magas szintű szakmai igényességgel - zömmel kézi munkával - megfelelő minőségű anyagból készülnek a Galambos-kocsik.

 

Íme, erről is néhány felvétel

 

A bemutatóterem

 

A bemutatóterem

 

A bemutatóterem

 

 

A Galambos Hintókészítő Műhelyben díszhintókat, maraton kocsikat és járató kocsikat is készítenek.

 

Díszhintók:

 

Díszhintó - Gavallér

Díszhintó - Gavallér

 

Díszhintó - Gavallér póni

Díszhintó - Gavallér póni

 

Díszhintó - Cziráki

Díszhintó - Cziráki

 

Díszhintó - Cziráki póni

Díszhintó - Cziráki póni

 

 

Díszhintó - Károlyi

Díszhintó - Károlyi

 

Maraton kocsik:

 

Maraton kocsi

Maraton kocsi

 

Maraton kocsi

Maraton kocsi

 

Járató kocsik:

 

Járató kocsi - Cserélhető kerekes gyakorló

Járató kocsi - Cserélhető kerekes gyakorló

 

Járató kocsi - Tömlős kerekű gyakorló

Járató kocsi - Tömlős kerekű gyakorló

 

Járató - Tréning kocsi (4 személyes)

Járató - Tréning kocsi (4 személyes)

 

Járató - Tréning kocsi (6 személyes)

Járató - Tréning kocsi (6 személyes)

 

Járató kocsi - Gyakorló (vésett oldalú)

Járató kocsi - Gyakorló (vésett oldalú)

 

Járató kocsi - Gyakorló (fém)

Járató kocsi - Gyakorló (fém)

 

Járató Tréningkocsi (póni)

Járató Tréningkocsi (póni)

 

 

A Galambos műhelyben így készülnek a hintók

 

A Galambos Hintókészítő Műhely Füzesgyarmaton a Baross utcában

A Galambos Hintókészítő Műhely Füzesgyarmaton a Baross utcában

 

 

 

 

 

 

 

 



  TOP_PLUSZ-1.2.1-21-BS1-2022-00027 pályázat linkelhető képe TOP_PLUSZ-1-1-1 pályázat linkelhető képe TOP_PLUSZ-1_2_3-21 pályázat linkelhető képe TOP_PLUSZ-2.1.1-21 pályázat linkelhető képe TOP_PLUSZ-1.2.2-21 pályázat linkelhető képe TOP_PLUSZ-3.1.2-21 pályázat linkelhető képe Projekttbla Building TOP-1.4.1-19 pályázat linkelhető képe TOP-1.4.1-19 pályázat linkelhető képe TOP-2.1.3-16 pályázat linkelhető képe TOP-1.2.1-15 pályázat linkelhető képe TOP-4.3.1-15 pályázat linkelhető képe TOP-5.2.1-15 pályázat linkelhető képe TOP-3.2.1-16 pályázat linkelhető képe TOP-2.1.2-16 pályázat linkelhető képe vp6_7_2_1_7 pályázat linkelhető képe efop_2_4_3_18_2018 pályázat linkelhető képe Fzesgyarmat KEOP pályázat linkelhető képe  EFOP-3.9.2 pályázat linkelhető képe Projekttbla 4_1_1 pályázat linkelhető képe Projekttbla testverprogram top_5_3_1 pályázat linkelhető képe

 

Önkormányzat elérhetőségei: Telefon: 06-66/491-058; 06-66/491-401; 06-66/491-858, E-mail: info@fuzesgyarmat.hu, Cím: 5525 Füzesgyarmat, Szabadság tér 1.