Galambos Sándor ismert kovács- és hintókészítő mester családjával Békés megye 900 éves településén, Füzesgyarmaton él. Szécsi József füzesgyarmati kocsigyártó mestertől tanulta a szakma alapjait a híres Járműkészítő és Javító Ipari Szövetkezetben. Mára Ő az egyetlen kovácsmester Magyarországon, aki a hintógyártáshoz megfelelő végzettséggel rendelkezik és szakmájában dolgozik.
Elérhetőségek
Cím: 5525 Füzesgyarmat, Ady Endre utca 64. és Baross utca 1/1.
Telefon: 06/30-383-5920, 06/66-491-693, 06/66-490-219
E-mail: galambossandor@mail.globonet.hu
Weboldal: www.galamboshintok.hu
Galambos Sándor
Hintók készítése, lovak
Telefon: 06/30-983-4075
Galambos Sándorné
Lovasház, táborozás
Telefon: 06/30-383-5920
Galambos Nándor
Lovak, lovaglás, sétakocsikázás
Telefon: 06/30-819-0088
Galambos Rita
Táborozás, lovasnapok
Telefon: 06/30-819-0868
A Galambos család
Galambos Sándor hintókészítő mester
A Galambos család - Balról: Galambos Sándor, Galambos Sándorné Magdolna asszony, leányuk Galambos Rita, és fiuk Galambos Nándor
Egy kis történelem
1980-ban saját műhelyt nyitott és attól kezdve a hazai fogathajtókon és lovasgazdákon kívül Európa legtöbb országában, sőt Kenyában is ismerik és elismerik a füzesgyarmati mester által készített kocsikat!
2002-ben igényesen kialakított új telepre költözött a Galambos műhely, ahol egy bemutató terem is látogatható.
A Galambos-család és a lovassportok
A Galambos család vállalkozása mellett a lovas sport elkötelezettje. A családfő a Galambos csapat kapitánya is egyben, hisz fia, Nándor a Kettesfogathajtó Magyar Válogatott tagja, aki első Világbajnokságán 2009-ben Kecskeméten az előkelő első harmadban fejezte be a versenyzést. Magdolna asszony a csapat mindenese, manager, szurkoló egyben. Rita versenybíróként és műsorközlőként dolgozik a fogathajtó versenyeken, jelenleg azonban kislányával nézőként és szurkolóként van jelen a versenyeken, férje Gábor szintén fogathajtó.
A Galambos csapat tagjai a magyar fogathajtók hűséges szurkolói a világbajnokságokon is.
A hintók története
A hintó magyar és nem francia találmány! Ugyanis, a világon az első hintót Kocs (Komárom vm) helységben készítették a XIII. században. S ezt kocsinak, hintakocsinak nevezték! Azért nevezték hintakocsinak, mert a rugózás (meghajlított faívek) hintázó, ringó mozgást adott a kocsiszekrénynek. Az íjak és számszeríjak miatt őseink igen jól ismerték és sokféleképpen kihasználták a fa rugalmasságát. (Nem véletlen, hogy egy íjas nép találta fel a hintót.) Az sem véletlen, hogy a hintó elnevezés lépett a kocsi helyébe, ugyanis a hintó, (hintázó kocsi) jellemzőbb megnevezés, mint a kocsi. Ugyanis, sokkal lényegesebb tulajdonsága az, hogy hintázik, mint az, hogy hol készítették. Ugyanis, ez egyszerre utal a használatra (nem ráz, hanem ringat, tehát kényelmes) és a szerkezeti, lényeges eltérésre. Ami a megkülönböztetésére, méghozzá lényegi megkülönböztetésére alkalmas. Az a lényeges eltérés más négy fakerékkel felszerelt járgányhoz képest, hogy a hintó rugózó, ringató, hintázó szerkezettel van ellátva.
S ha volt és van elnevezésünk a hintóra - sőt mi találtuk fel azt - akkor ugyan miért kellett volna még egyet, "Batard' - "nehezebb hintó" tartalommal átvennünk? Még maguk franciák sem használtak külön szót a "nehéz hintóra", pedig egy idő után szinte tobzódtak a legkülönfélébb hintók gyártásában. Továbbá, négy - hintóra használt szavukból kettő német eredetű.
Egész gyermekkoromat vidéken töltöttem és igen sokféle hintót láttam, de mindre - könnyűre, nehézre, egyszerűre, cifrára - csak azt mondták, hintó. Ugyanis, semmi jelentősége nem volt megkülönböztetni azokat egymástól. A nem lényegbeli megkülönböztetést többnyire jelzőkkel oldja meg legtöbb nyelv, így a magyar is: díszes hintó, cifra hintó, kis hintó, nagy hintó, könnyű hintó, nehéz hintó stb. Másrészt, a batár szót kizárólag hatalmas, nehéz, vaskos (8-10 m hosszú, 2-3 m magas) (ba)társzekerekre mondták, amiket csak négy vagy hat testes igásló tudott elhúzni! De hintóra sohasem!
Az, hogy költők, írók a rím vagy a jó hangzás kedvéért a batárt használták hintó értelemben, meglehet. De ez önmagában semmit nem bizonyít. Ez - a puszta (tények és érvek nélküli) írásbeli forrásokra is igaz. Gondoljuk csak meg, szavaink és maga az egész magyar nyelv több-százéves írásbeli mellőzöttség ellenére maradt fenn. Ezért a sokkal kevésbé régi "nehéz hintó" jelentésnek még inkább meg kellett volna jelennie és maradnia a népnyelvben. De ott még csak nyoma sincs! A "pillangós batár"-t is csak a mesében használták, de ott is inkább, olyan pici, apró, kocsit jelentett, amit még a pillangók is el tudtak húzni. Továbbá, ez inkább jelkép, a légiesség, a képzelet szárnyán való repülést érzékeltette. Valamint, a kiemelést, a hangsúlyozást, ami a batár súlyossága és a pillangó könnyűsége közötti kontraszt keltett. S csak az újkori mesékben, mert addigra már a batár eredeti jelentése elhomályosult. Pontosabban, csak annyi maradt meg belőle, hogy egy igen nehéz szekér, kocsi.
A franciában a hintóra a XVIII, sz.-ig a carrosse volt használatos, azóta pedig a caléche, berline ill. landau szavakat használják. A batard jelentése pedig fattyú, elfajult, korcs, kevert, hamis, silány. Másrészt, francia forrásokban még csak utalás sincs arra, hogy a batard szónak ilyen egyedi jelentése lenne. A franciához lényegesen közelebbi angolban a hintó coach, az állítólagos közvetítő németben pedig Kutsche. Ráadásul, mindkét szó (coach, Kutsche) a magyar kocsi szóból származik!
Képek a műhelyben készülő hintókról
A Galambos Udvarház
A Galambos Udvarház Füzesgyarmaton az Ady Endre utca 64 szám alatt található a fürdőtől 700 méterre, csendes, de aszfaltozott utcában. Az udvarház egész évben várja vendégeit és eredeti vidéki környezetben nyújt pihenési, kikapcsolódási lehetőséget számukra.
A portán található nádtetős parasztházban egy négy ágyas és egy két ágyas szoba található, míg az istálló fölött egy négy ágyas szoba fürdőszobával.
Az udvaron 30 akácfa árnyékában lehetőség van szalonnasütésre, bográcsolásra.
Az istállóban és karámban 8-10 ló található, így lehetőség van lovaglásra és sétakocsikázásra is. Nyáron vállaljuk gyerekek táboroztatását a falusi életmód megismertetésével.
Képek az udvarházról
Az udvarház épületei
Az udvar és a kert
A pihenő padok a kertben
Az istálló épülete előtt
A Galambos-műhelyben látogatható bemutatóterem is van
A legkeresettebbek a díszhintók, a jártató kocsik, maraton kocsik és sétakocsik. A műhelyben nemcsak új kocsik készülnek, hanem felújítást is vállalnak. Igényes, precíz kivitelezésben, magas szintű szakmai igényességgel - zömmel kézi munkával - megfelelő minőségű anyagból készülnek a Galambos-kocsik.
Íme, erről is néhány felvétel
A Galambos Hintókészítő Műhelyben díszhintókat, maraton kocsikat és járató kocsikat is készítenek.
Díszhintók:
Díszhintó - Gavallér
Díszhintó - Gavallér póni
Díszhintó - Cziráki
Díszhintó - Cziráki póni
Díszhintó - Károlyi
Maraton kocsik:
Maraton kocsi
Maraton kocsi
Járató kocsik:
Járató kocsi - Cserélhető kerekes gyakorló
Járató kocsi - Tömlős kerekű gyakorló
Járató - Tréning kocsi (4 személyes)
Járató - Tréning kocsi (6 személyes)
Járató kocsi - Gyakorló (vésett oldalú)
Járató kocsi - Gyakorló (fém)
Járató Tréningkocsi (póni)
A Galambos műhelyben így készülnek a hintók
A Galambos Hintókészítő Műhely Füzesgyarmaton a Baross utcában
Önkormányzat elérhetőségei: Telefon: 06-66/491-058; 06-66/491-401; 06-66/491-858, E-mail: info@fuzesgyarmat.hu, Cím: 5525 Füzesgyarmat, Szabadság tér 1.